Alifah Amelya
Sejak akhir-akhir ni dah menjadi kebiasaan pula keluar menonton wayang seorang diri. Bila terasa nak tengok movie je, bangun bersiap dan terus keluar. Kalau tiba-tiba temujanji/ rancangan dibatalkan pada saat-saat akhir, terus singgah beli tiket kat panggung terdekat.


Banyak kelebihan bila menonton wayang sendirian; tak perlu SMS, tak perlu menunggu, tak perlu mencari. Tak leceh bila memilih tempat duduk yang strategik. Tak perlu mengikut suara majoriti dan menonton filem yang tak digemari. Mudah dan senang. Lagi best kalau buat marathon, beli terus semua tiket, pop corn dan air dan tontonlah sampai lebam.


Tapi, menonton wayang sendirian pun tak semestinya seronok sangat. Setiap kali aku tengok movie berseorangan, brader kat kaunter tiket tu mesti tanya, “Tengok sorang je ke?” Hadei~ dah kalau aku beli tiket satu je, boleh ke masuk dua orang?? Perlu ke tanya lagi? *geleng2 kepala*


Tak kisahlah tengok sendirian ataupun dengan kawan-kawan, tapi aku memang kaki wayang tegar. Antara filem yang dah masuk dalam “Must Watch List” aku sampai hujung tahun ni: (sila klik pada tajuk movie untuk sinopsis)


30 Sept

Charlie St Cloud


Alpha and Omega


7 Okt

Sammy’s Adventure: The Secret Passage (3D)


The American


14 Okt

Buried


21 Okt

You Again


Red


28 Okt

Takers


4 Nov

Megamind


11 Nov

The Social Network


18 Nov


Harry Potter and The Deathly Hollows Part 1


25 Nov

Rapunzel: The Tangled Tale


9 Dis

Chronicles of Narnia: The Voyage of The Dawn Treader


Jom marathon. Ada bran?

Alifah Amelya

Mahu menonton Muzikal Tun Mahathir (n_n)

Mahu ke konsert Adam Lambert dan Paramore (n_n)

Mahu menonton Teater dan Muzikal di Festival Short n Sweet (n_n)


Perlu membuat persediaan untuk hari keluarga pada Disember nanti (*___*)

--> bilangan peserta, tempat penginapan, had bajet, pengisian program…..

Perlu menyiapkan projek peribadi yang sudah lama terbengkalai (*___*)


Semua ini akan dan mesti berlaku dalam bulan Oktober.


Perlu mula merancang dan membahagi masa dari sekarang. Pen dan kertas, di manakah anda?

Alifah Amelya

Memandangkan kita masih di bulan Syawal, jadi mood raya tu masih ada lagi walaupun tak semeriah raya pertama. Makanya aku nak bercerita sedikit pasal rumah terbuka.


Rumah terbuka dah jadi sebati dalam budaya menyambut perayaan di negara kita ni, tak kiralah Aidilfitri, Gong Xi Fa Cai mahupun Deepavali. Sanak saudara dan sahabat handai mengambil kesempatan ini untuk berjumpa dan beramah mesra sambil menjamu selera. *makan free, sape tak nak kan*


Minggu lepas, aku sekeluarga mengadakan rumah terbuka sempana Aidilfitri. Meriah macam kenduri kahwin. Nak dijadikan cerita, macam-macam ragam manusia aku jumpa tatkala menjadi tuan rumah; ragam yang baik mahupun yang ‘huduh’. Kita ni bila pergi ke jemputan rumah terbuka, kalau boleh jagalah tatatertib dan sopan santun. Budi bahasa kan budaya kita. Jadi, dari ilmu yang serba sedikit ni, aku nak berkongsi dengan semua etika ketika mengunjungi rumah terbuka. ETIKA, bukan UNDANG-UNDANG; maknanya kalau tak ikut takkan masuk lokap, tapi kalau diikut lebih molek dipandang orang.


Bagi yang merokok, JANGAN BUANG PUNTUNG ROKOK DALAM KAWASAN RUMAH TERSEBUT!

Ni yang aku paling pantang. Nak mengamuk rasanya bila berkemas lepas tetamu terakhir pulang. Puntung rokok bersepah-sepah bawah khemah jamuan. Ingatkan rumah aku ni mapley ke?!! Sungguh tidak bertamadun.


Patuhi masa undangan.

Kalau tuan rumah menjemput datang ke rumah dari jam 12 tenghari hingga 5 petang, datanglah dalam masa yang telah ditetapkan. Mesti ada sebab mereka tetapkan masa tersebut kan? Ada sesetengah tuan rumah tak kisah walaupun kita datang lambat, mereka tetap akan melayan kita dengan senyuman sebab besar pahalanya meraikan tetamu yang datang ke rumah kita. Tapi kalau memang tak dapat dielakkan, minta izin dengan tuan rumah, maklumkan yang kita akan datang lewat supaya tuan rumah boleh bersiap sedia dengan apa yang patut. Kita senang, tuan rumah pun senang.


Waktu melepak.

Bila dah lama tak berjumpa, mesti banyak yang hendak diborakkan, lagi-lagi bila dijamu dengan makanan percuma. Kebetulan pula kawan yang lama tidak berjumpa juga hadir ke rumah terbuka itu, maka berceritalah dari A sampai Z. Tak salah kalau nak berborak, boleh mengeratkan silaturahim sesame manusia; tapi berborak biarlah berpada-pada. Kalau jam dah menunjukkan jam 10 malam, lebih elok sambung cerita tersebut di lokasi lain. Walaupun tuan rumah tak kisah kita nak melepak sampai jam 12 malam, tapi fikir-fikirkanlah kalau kita melepak sampai jam 12, bila pula tuan rumah akan selesai berkemas? 1 pagi? 2 pagi? Esoknya tuan rumah tak perlu bekerjakah? Lu fikirlah sendiri.


Kalau nak membebel lagi memang banyak, contohnya macam etika berpakaian, etika ketika berborak, etika makan dan sebagainya, tapi cukuplah setakat di sini. Nanti panjang berjela lak entri ni. Kesimpulannya, bila pergi ke jemputan rumah terbuka, jangan menyusahkan tuan rumah, jangan menyusahkan tetamu lain yang hadir. Habis cerita.


Selamat Hari Raya~!

Alifah Amelya

Salam.


Tahun ini ligat aku beraya. Semua rumah aku nak pergi, sampai ada rumah yang aku datang beraya dua kali. Seronok~! Raya la alasan terbaik untuk berkunjung ke rumah kawan-kawan yang jauh mahupun dekat.


Bermula raya ke-2, aku dan keluarga berkonvoi 3 kereta beraya di Segamat dan Tangkak sebelum bermalam di situ. Keesokkan harinya pula sambung perjalanan ke Melaka & PD dan pulang ke rumah kira-kira jam 12 malam. Bila beraya berkonvoi ni biasa la, macam-macam ragam. Berhenti isi minyak pun kadang-kadang sampai setengah jam sebab Q kereta yang panjang. Yang tercicir masa konvoi pula lain cerita. Leader kat depan dah masuk simpang kiri, yang mengikut kat belakang tak perasan; nak kena tunggu semua pusing balik pulak. Haish~


Aku rasalah kan, bila berkonvoi lebih dari 2 kereta, lebih memudahkan perjalanan kalau setiap kereta ada walkie talkie (cikai2 punya pun takpe). Bayangkanlah kalau konvoi 3 kereta; Leader dah masuk simpang kiri tapi dua biji kereta yang mengikut di belakang tak perasan. Leader nak kena call setiap kereta untuk memaklumkan. Tu kalau tercicir sekali; kalau dua kali, tiga kali, berkali-kali, hadeii~ jenuh tuh. Kalau konvoi 5 kereta? Kopak weyh…


Raya ke-4 pula aku beraya dengan dua orang cikgu; sorang berenang datang dari Sabah, sorang lagi cikgu paling rock kat Taman Melati. Kami singgah beraya rumah Aainaa dan Tini, singgah berjumpa dengan baby Bry sebelum singgah beraya di Kotak Merah. Raya ke-5 pula aku beraya berdua sahaja dengan cik eskrim ke rumah Aainaa (dengan tanpa segan silu datang beraya lagi), Nuex dan Ecah sebelum singgah beraya di Kotak Muzik pula. Raya ke-6 pula aku beraya rumah Lijoh (Raub) dan Lija (Lipis) dengan Wani, Ana, dan Vil. Lama dah tak berjumpa mereka. RINDU~! Seronok bila melepak bersama, teringat kenangan masa di UKM dulu.


Mari bercerita pasal makan pula. *____*


Dari raya ke-2 sampai la raya ke-6, makanannya: mee Singapore, Laksa Johor, Laksa Penang, mee goreng, satay, spaghetti, kek coklat, dadih, gulai ikan, sambal udang…. *geleng2 kepala*


Tak terkawal~! TAK BOLEH KAWAL~!! Akibatnya: keracunan makanan. Muntah-muntah dan cirit-birit di hari-7; seharian tiada selera makan sebab tekak terasa mual. Padan muka kepada diri sendiri. Perut pun boleh crash tau, tuan punya perut je yang tak reti2 nak control. Oleh itu, saya nak mengingatkan kepada semua supaya berpada-pada bila menjamu selera di musim lebaran ini, lebih-lebih lagi sekarang ni sudah tiba musim open house. Macam-macam juadah yang disajikan. Makanlah mengikut kesesuaian. Jangan jadi macam tuan punya perut ni.


Walaupun terpaksa PAUSE raya buat seketika, tapi tak bermakna aku berhenti beraya terus. Raya sebulan weyh! Rumah yang aku belum datang lagi tu, siap2 la, tunggu aku datang.


Misi raya akan diteruskan~!!